estote krossar myterna om träning

Estote krossar myter om träning

Träning på tom mage bränner mer fett, svettas du inte tränar du inte tillräckligt intensivt och stretching botar träningsvärk. Eller? Det finns så många myter omkring träning, några är sanna och några falska, här reder vi ut några av dem.

Kvinna med måttband i handen

Ät inte frukost innan morgonträningen om du vill gå ner i vikt

Att träna på morgonen ger dig inte per automatik en ökad fettförbränning, det beror faktiskt på om du är man eller kvinna. Forskning visar nämligen att män bränner mer fett på tom mage medan kvinnor bör äta innan. I en studie från belgiska Nationella institutet för hälsa (INAMI) såg man en 8 % ökning av fettförbränningen hos män som tränade på tom mage. Kvinnor däremot fick bättre resultat om de åt lite innan träning, 22 % ökad fettförbränning. Män och kvinnor förbränner alltså fett olika.

Man som stretchar

Stretching före träningen minskar skaderisken

Hur är det nu, ska man stretcha innan träningen för att minska skaderisken? Nej, forskning visar att om du stretchar innan träningen så blir musklerna instabila och klarar därför av ansträngande träning sämre. Däremot så ska du värma upp innan så att blodcirkulationen kommer igång. Spara stretchingen till efter träningspasset istället.

Man med skägg som svettas efter träning

Om du inte svettas har du tränat för lätt

Nej, det är inte sant. Det är många andra faktorer som påverkar hur mycket du svettas när du tränar. Kläder, temperaturen du tränar i, dina anlag för att svettas med mera – det är saker som påverkar hur mycket du svettas inte hur intensivt du tränat. En som är vältränad kan dock svettas mer då de har tränat upp kroppens ”avkylningssystem”.

Tallrik med kyckling och tillagade grönsaker

Du ska ta proteintillskott när du tränar

Hur många av oss har inte hört att man måste få i sig extra protein för att kunna bygga muskler? Det är faktiskt en sanning med modifikation. Det pågår en debatt kring om man ska kosttillskott vid träning eller inte. Vissa forskare menar att man behöver extra essentiella aminosyror (aminosyror som inte kan framställas av kroppen och som är de beståndsdelar som bygger upp proteinerna) för att maxa sin träning. Andra menar att den som tränar normalt mer än väl får i sig den rekommenderade dosen via kosten. Produkter så som kesella, proteinbars och proteinberikade drycker kan alltså vara helt onödigt. Och glöm inte att den här typen av produkter oftast innehåller väldigt mycket extra socker som gör att du riskerar att gå upp i vikt.

Mandlar i burk

Man ska äta nötter efter träningen

Ett vanligt råd för att snabbt få i sig lite energi efter träningspasset är att äta nötter. Eftersom nötter förutom protein innehåller fett, så är det inget bra råd. Fetterna gör att magen inte tar upp den energi som den behöver direkt efter träningen och därför tar återhämtningen betydligt längre tid. Däremot är nötter perfekt till frukost eller som mellanmål.

Ryggmassage

Om du får träningsvärk så är det ett bevis på att du tränat hårt

Det känns extra gott att få träningsvärk efter att man tränat hårt, då har väl träningen varit effektiv? Nej, träningsvärk får man för att man utsatt musklerna för något nytt som de inte är vana med och därför bildas mjölksyra, som är det som ger dig träningsvärk. Variera istället din träning så blir den både mer effektiv och ger dig mindre träningsvärk. Och glöm den varma duschen, en kall dusch gör så att blodkärlen drar ihop sig och du får mindre mjölksyra musklerna.

Hot stuff logo

Nu kan du kombinera spänning och extremsport med tillfredsställelsen av en nystruken skjorta.

Det här är del två i en artikelserie om Svenne Hedlunds liv. Sjukhustiden

Äggens ätas eller inte ätas har debatterats i åratal. Vad är det då

Yummi, yummi - Enkelt och snabbt! Fattiga riddare är knappast någon nyhet, dock